Konsumentköplagen

Den hjälper dig när du köper en lös vara eller en beställd vara i en affär, då du inte är nöjd med den och den inte funkar som den ska eller att avtalet som ni har bestämt inte stämmer.

När är det fel på varan?

Varan är felaktig när

  • När varan inte gäller avtalen och kraven om t.ex mängd eller att kvalité.
  • När bruksanvisningar till varan inte följer med.
  • När varan är i sämre skick än vad priset, ålder skulle kunna säga.
  • När företaget har installerat in varan fel.

Vid fel på varan

Sexmånadersregeln

Alla fel som uppkommer inom sex månader ser som ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du har orsakat felet. När ursprungliga fel och fel som inte du själv har orsakat finns ska du reklamera varan.

Reklamera

 När du reklamerar varan hos företaget kan du

  • Kräva att företaget reparerar varan.
  • Få en ny likadan vara.
  • Kräva rabatt eller ersättning för felet.
  • Häva köpet i vissa fall så du får pengarna tillbaka.
  • Hålla inne betalningen så du får en säkerhet för dina krav.

Varan är sen

Om varan är sen och inte kommer under den bestämda tiden kan du

  • Häva köpet om det spelar stor roll att varan är sen. Men du kan måsta ta kontakt med en konsument rådgivaren om företaget skulle neka.
  • Hålla inne betalningen, om den inte redan är betald.
  • Begära skadestånd på extra kostnader som du har behövt lägga till på grund av att du inte har fått varan i tid, du tex har köpte samma sak från ett annat företag men det har kostat mer eftersom du inte fick varan i tid.
  • Kräva att företaget genomför köpet och du får hem din vara.

 

Källa:  www.hallakonsument.se